آشنایی با ۸ ویژگی جدید اندروید ۱۳

آشنایی با ۸ ویژگی جدید اندروید ۱۳

مدتی است که انتشار اندروید 13 برای دستگاه‌های مختلف شروع شده است. نسخه جدید این سیستم‌عامل پشتیبانی گسترده‌تری از زبان طراحی متریال کرده است. گوگل ویژگی‌های جدیدی مثل امکانات جدید نوتیفیکیشن و قابلیت جدید انتخابگر عکس را برای کاربران اندروید در دسترس قرار داده است. اگرچه گوشی‌های پیکسل اولین گوشی‌هایی بودند که اندروید ۱۳ را دریافت کردند، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی سخت تلاش می‌کنند تا این نسخه را برای موبایل‌های خود منتشر کنند.

جالب است بدانید، موبایل پیکسل ۷ به همراه Android 13 عرضه شده است. گوشی جدید گوگل اولین دستگاهی است که به صورت پیش‌فرض با نسخه سیزدهم اندروید در دسترس قرار گرفته است. بزودی موبایل‌های دیگر شرکت‌ها هم آخرین نسخه این سیستم‌عامل را دریافت خواهند کرد. در ادامه هشت مورد از بهترین ویژگی‌های جدید اندروید ۱۳ را معرفی می‌کنیم.

 

مجوزهای جدید Android 13 برای دسترسی به اطلاعات اعلان‌ها و موقعیت مکانی

 

مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در اندروید کار زیادی می‌برد که باعث شده کاربران را خسته کند. اما گوگل در اندروید ۱۳، یک روش جدید برای انتخاب کردن بسیاری از مجوزها و اعلانات ایجاد کرده است. پس از نصب یک برنامه، یک پنجره باز شده و از کاربر خواسته می‌شود که مجوزهای خاصی را برای دسترسی به اطلاعات دهد. این یک ویژگی عالی برای جلوگیری از دریافت نوتیفیکیشن از برنامه‌هایی است که به ندرت استفاده می‌شوند. بنابراین کاربر مدیریت بیشتری از داده‌های خود خواهد داشت. مجوزهای جدید اندروید ۱۳ به شرح زیر است:

  • اعلان‌ها (به جز نوتیفیکیشن‌هایی که به صورت جداگانه قابل فعال هستند)
  • فایل‌های تصویری
  • فایل‌های ویدیویی
  • فایل‌های صوتی

 

اندروید 13 مجوز جدیدی اضافه کرده که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد گوشی دستگاه‌های Wi-Fi اطراف را جستجو کند. این ویژگی‌ مهم باعث شده کاربر دیگر نیازی به دسترسی به موقعیت را نداشته باشد تا بتواند دستگاه‌های اطراف را پیدا کند.

 

امکان تنظیم زبان برای هر برنامه در اندروید ۱۳

 

تنظیمات جدید زبان اندروید 13، احتمالا برای کاربران چندزبانه بسیار کاربردی است. این تنظیمات اجازه می‌دهد برای هر برنامه، زبان متفاوتی تنظیم شود. این مورد یک ویژگی جدید در اندروید 13 است. گفتنی است، این تنظیمات دو سال پس از ارائه تنظیمات زبان در هر اپلیکیشن توسط اپل به سیستم‌عامل گوگل اضافه شده است.

 

برای تغییر زبان برنامه، به صفحه اطلاعات برنامه بروید و روی دکمه زبان کلیک کنید. توسعه‌دهندگان باید فایل‌های زبانی را برای فعال کردن این گزینه منتشر کنند. بنابراین اگر برنامه مورد علاقه شما هنوز این گزینه را ندارد، هنوز این ویژگی برای اپلیکیشن مورد نظر اضافه نشده است.

 

پشتیبانی کامل  از آیکون‌های شخص ثالث با طراحی Material You

 

اپلیکیشن‌های شخص ثالث در اندروید ۱۳ به مجموعه کامل ابزارهای طراحی Material You دسترسی دارند. این برنامه‌ها ‌هم‌اکنون از قالب‌بندی آیکون‌های پویای برنامه‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین صفحه اصلی کاربر دیگر فضایی آشفته‌ نخواهد داشت.با این حال، ایجاد تم پویا در اپلیکیشن‌ها برعهده توسعه‌دهنده بوده و تا الان طراحی نهایی آن به کندی پیش رفته است. در حال حاضر برنامه‌های محبوبی مانند واتساپ و اسپاتیفای از زبان طراحی Material You پشتیبانی می‌کنند. بزودی تمامی اپلیکیشن‌ها از این زبان طراحی پشتیبانی خواهند کرد.

 

 

دسترسی بیشتر به پالت‌های رنگی مبتنی بر Material You

 

در کنار گسترش آیکون‌ها و تم‌ها، طیف گسترده‌ای از 16 گزینه Material You در انتخاب پالت رنگ تصاویر پس‌زمینه در دسترس قرار گرفته است. این تم‌ها به خوبی با پالت‌های جدید مطابقت دارند. بنابراین کاربر می‌تواند متناسب با سلیقه خود از گزینه‌های بیشتری استفاده کند. برای انتخاب و تغییر پالت‌های رنگی، انگشت خود را در صفحه اصلی نگهدارید و به بخش Wallpaper & Style بروید.

 

کپی کردن بسیار ساده متن و تصویر در اندروید 13

 

اندروید 13 کپی متن و تصاویر را آسان کرده است. زمانی که کاربر متن یا تصویری را در گوشی کپی می‌کند، یک پنجره پاپ‌آپ کوچک در گوشه پایین سمت چپ نمایشگر ظاهر می‌شود. کاربر با کلیک کردن روی پنجره می‌تواند متن یا تصویر را ویرایش کند و سپس آن را به صورت مستقیم به اشتراک ‌می‌گذارد. همچنین، متن یا تصویر کپی شده پس از 60 دقیقه به طور خودکار حذف خواهد شد.

 

امکان اشتراک‌گذاری تصویر برای هر برنامه با ویژگی Photo Picker

 

ویژگی Photo Picker یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که برای اولین بار در iOS منتشر شد. این ویژگی به کاربران اندروید ۱۳ اجازه می‌دهد با برنامه‌های شخص ثالث، داده‌های خود را به اشتراک بگذارند. وقتی تصاویر با یک برنامه به اشتراک گذاشته می‌شود، اپلیکیشن فقط به عکس‌هایی که انتخاب می‌شود دسترسی پیدا می‌کند. با این تفاسیر، کاربر دیگر نیازی به انجام کارهای متفاوت نخواهد داشت. البته توسعه‌دهندگان باید این ویژگی را با انتشار یک آپدیت به برنامه‌های خود اضافه کنند.

 

داشبورد حریم خصوصی هفت روزه

 

اندروید 12 یک داشبورد حریم خصوصی را معرفی کرد که به کاربر اجازه می‌داد اپلیکیشن‌ها به مدت 24 ساعت به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد. این داشبورد در اندروید 13 گسترش پیدا کرده و مدت دسترسی به داده‌ها به مدت هفت روز افزایش پیدا کرده است. همچنین، نحوه استفاده از اطلاعات شخصی کاربر توسط اپلیکیشن‌ها نیز بهینه شده است. داشبورد جدید اندروید ۱۳ یک ویژگی قابل توجه نیست. اما گوگل گام بزرگی در جهت بهبود حریم خصوصی کاربران برداشته است.

 

اصلاح پخش‌کننده پلیرها

 

گوگل به جای اینکه ویژگی‌های جدیدی به مدیا پلیر اندروید 13 اضافه کند، نسخه اندروید ۱۰ این اپلیکیشن را بازطراحی کرده است. در نسخه جدید مدیا پلیر، دکمه‌های Shuffle و تکرار به همراه یک نوار به صفحه اعلان پخش موسیقی اضافه شده است. همچنین، این صفحه عکس کاور آهنگ را به صورت تمام صفحه نمایش می‌دهد. این ویژگی ظاهر جدیدی را برای مدیا پلیر اضافه کرده است که نظر کاربر را به خود جلب می‌کند.

 

 

از تغییرات بصری قابل توجهی مثل تم‌های توسعه یافته Material You گرفته تا بهبودهای مهم حریم خصوصی، اندروید 13 ویژگی‌های کارآمدی را برای گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده است. هنگامی که کاربر موبایل خود را آپدیت کند، تغییرات بزرگ این سیستم‌عامل به راحتی قابل مشاهده است. اما در نظر داشته باشید که پس از به‌روزرسانی، حتما به تنظیمات گوشی بروید و ویژگی‌های جدید اندروید ۱۳ را مشاهده کنید.

  • سلام می فهم موفق باشه
  • موفق